Tillexempel är det en stor olikhet över norra Spanien. Det vill säga i den köring med den bästa gissningen av starttillstånd har man inte ett lågtryck norr om Spanien men det har man i den andra köringen där man bara har ändrat starttillståndet ytterst lite. Detta är ett exempel på att det är svårt att varsla väder och vikten i att använda EPS (Ensemble Prediction System) som Maria nämde i tidigare inlägg.
onsdag 22. mai 2013
Ett exempel på varför det är svårt att varsla väder
Tillexempel är det en stor olikhet över norra Spanien. Det vill säga i den köring med den bästa gissningen av starttillstånd har man inte ett lågtryck norr om Spanien men det har man i den andra köringen där man bara har ändrat starttillståndet ytterst lite. Detta är ett exempel på att det är svårt att varsla väder och vikten i att använda EPS (Ensemble Prediction System) som Maria nämde i tidigare inlägg.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Buss, tog, bil eller fly? Hva gir klimaet mest bry?
Når man reiser på ferie eller jobbtur, er det flere hensyn å ta når det gjelder valg av transportmiddel. Hvor mye bagasje har man? Hvor mang...
-
Onsdag forrige uke opplevde vi relativt kraftig fønvind på østlandet, et sjeldent fenomen. Så hva er egentlig fønvind, og hvorfor opplevde v...
-
Som før nevnt blåser det mye på Jan Mayen. I tillegg til daglig gratis ansiktspeeling byr dette på mye fine snøformasjoner, blant annet sas...
-
Halo fenomen uppstår för att ljus bryts då det färdas genom iskristaller. Iskristaller är ofta sexkantiga, så som snöflingor, och finns i h...
Kan man få läsa ett inlägg där ni förklarar varför yr.no och smhi.se och dmi.dk kan visa olika varsel på exempelvis Göteborg? Jag brukar behöva kolla flera för att skapa mig en uppfattning om morgondagens väder.
SvarSlettHej Martin! Det är en bra fråga. Självklart ska vi svara på det! Följ med på bloggen så kommer ett inlägg så snart som möjligt.
SvarSlett